Project Deventer - De Spoorbrug

In 2016 ben ik gestart met een persoonlijk project om de skyline van Deventer te fotograferen. Begin dat jaar ga ik met Bas Meelker op stap voor zijn workshop Citylights Groningen. Wat ik daar leer, wil ik in mijn persoonlijk project tot uitdrukking brengen. Ik trek er diverse keren op uit om van Deventer zo'n fantastische cityscape te maken. Ik speel met compositie en jaag op het juiste licht. Beperk me tot een klein stukje van Deventer. Daar stap ik nu vanaf. Ik breid mijn project uit en doop het om tot Project Deventer. In Deventer zijn vele mooie plekjes te vinden. Waarom mezelf beperken tot één specifieke locatie?

Mijn eerste nieuwe plek is nog steeds langs de rivier. Hoofdonderwerp is de IJsselspoorbrug. De originele brug is in 1940 door de Nederlandse genie opgeblazen. In een poging de Duitse oprukking tegen te gaan. De Duitsers leggen al snel een nieuwe brug aan om deze 5 jaar later zelf op te blazen in de hoop de geallieerden in de wielen te rijden. Na de bevrijding bouwen de Royal Engineers een noodbrug die tot 1982 dienst blijft doen. De bouw van de huidige brug begint in 1979 en na ingebruikname, wordt de noodbrug gesloopt. Aan beide zijden van de IJssel is nog iets te zien van de oude bruggen. Aan de oostkant is nog een restant blijven staan van de eerste spoorbrug die in 1940 is opgeblazen. Aan de westkant is een monument gebouwd met onderdelen van de noodbrug.

In 2011 maak ik deze opname van de brug. Met hoog water en een bija volle maan. Dat de maan in beeld is, geeft een extra uitdaging. Met een sluitertijd van drie minuten is deze niet te bevriezen. Daarvoor beweegt de maan te snel langs de hemel. Om een scherpe maan in beeld te krijgen, is een sluitertijd van 1/100 voldoende. Deze foto is dan ook een dubbelopname vanwege de maan.

Spoorbrug Deventer

Met al heel lang in mijn achterhoofd om dit nog eens over te doen, vat ik nu de koe bij de hoorns. Zaterdagavond 21 januari 2017 pak ik mijn spullen en stap in mijn nieuwe Grubs laarzen. Geisoleerd tot -40 C moet ik hierin geen koude voeten krijgen. Ik zoek mijn compositie en zet mijn camera op. Vastbesloten het beeld vast te leggen met de Canon EF 14mm f/2.8L II USM. Enig nadeel is dat ik mijn ND-filters niet kan gebruiken. Ik heb geen adapter voor dit objectief. De opname is voor mij pas geslaagd als de straatverlichting aan is. Aangezien ik daarvoor te vroeg ben, besluit ik eerst de Canon EF 16-35/2.8 L USM op de camera te zetten om zo toch wat te kunnen spelen met sluitertijden en ND-filters.

Zonsondergang is om 17:02 uur. De straatverlichting gaat rond 17:35 uur aan. Ik wil graag een passerende trein in beeld. Ieder half uur passeren in een tijdsbestek van zo'n tien minuten vier treinen de brug. Vijf over half zes is net de laatste van die vier voorbij. Dat betekent 20 minuten wachten op de volgende serie. Waarin het ook steeds donkerder wordt en het blauwe kwartiertje voorbij zal zijn. Maar ik heb geluk en de straatverlichting springt net aan voor de (verlate) intercity richting Apeldoorn.

Ik besluit te wachten op de volgende serie treinen. De hoeveelheid blauw in de lucht is nog groot, maar toch voelt deze foto voor mij al veel meer als een nachtopname. De straatverlichting, of in dit geval brugverlichting, begint al meer de overhand te krijgen. Door de lange sluitertijd vervaagd de trein tot een voorbijrazende streep. En ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om een trein mooi scherp in beeld te krijgen. Een volgende uitdaging misschien? Iets met dubbelopnames, sluitertijden en diafragma's? Eens over nadenken. Mooi detail in deze foto vind ik dat Venus en Mars allebei hun opwachting maken. Ook het sterrenbeeld Zwaan is te herkennen.

Spoorbrug Deventer
Vorige
Vorige

Het Kerkje van Wilp

Volgende
Volgende

Hammerfall